شرح وظایف

  

 

 

به نظر شما حراست چگونه جائی است  چه اهدافی را دنبال می کند ؟

 

آیا می دانید حراست در چه مواردی می تواند یاری رسان شما باشد ؟

 

آیا می دانید شما در چه مواردی می توانید حراست را یاری نمائید ؟

آیا می دانید در چه مواقعی باید به حراست مراجعه نمائید و چگونه مسائل و مشکلات خود را مطرح نمائید ؟

 سعی ما در این مقوله آشنائی بیشتر شما نسبت به وظایف و روش خدمت رسانی حراست می باشد.  امید است که در این راه قدم کوچکی برداشته باشیم.

 حراست در لغت به معنی صیانت ،پاسداری و مراقبت کردن می باشد ،و از لحاظ اداری نهادی است ،که در قلب تشکیلات یک سازمان قرار داشته و وظیفه خطیر و سنگین مراقبت و سلامت اجزای ریز و درشت آن تشکیلات را در برابر انواع و اقسام انحراف های موجود برعهده دارد .

اداره حراست به منظور حفظ اصول و تعمیق ارزشهای نظام مقدس جمهوری اسلامی و ایجاد نظم و انسجام در ایجاد نظام تشکیلاتی دانشگاه فعال ، تا ضمن ارائه پیشنهاد و راهکارهای مناسب هرگونه انحراف و تخطی را در امور اجرایی کشف نماید و در سریع ترین زمان به اطلاع مسئولین و مراجع ذیصلاح ارسال دارد .

 

با حراست بیشتر آشنا شوید:

دستگاه حراست براساس ماده واحده قانون مصوب 12/2/68 مجمع تشخیص مصلحت نظام با اهداف و تشکیلات سازمانی خاص به عنوان یک مجموعه اجرائی و نظارتی از مصادیق بارز و حیطه شمول اصول و قواعد مذکور بوده و به لحاظ ویژگیها، وظایف و جایگاه سازمانی بعنوان یکی از زیر مجموعه های تشکیلاتی، مستقیماً یا به صورت غیر مستقیم و نامحسوس وظایف خطیری در ارتباط با سالم سازی محیط کار و کنترل کیفی و کمی کارکنان ، بررسی و احراز تخلفات اداری مالی ، حفاظت از تاسیسات و اماکن ، اسناد و مدارک را عهده دار می باشد.بنابراین سیاست و روش حراستی اجمالاً مبتنی برموارد ذیل خواهد بود:

          1- اهتمام و پاسداری از دین مبین اسلام و دستاوردهای انقلاب ، تبلیغ تفکرات بسیجی ، بذل مساعی و تلاش در جهت حفظ مصالح نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان اساسی ترین وظیفه دستگاه حراست.

         2- ممانعت و اعتراض از اعمال و تعصبات خشک و بی مورد و روشهای تنگ نظرانه و متحجرانه و هرگونه انحصار طلبی در انجام وظایف سازمانی واحد.

        3- مجاهدت در شناساندن دستگاه حراست به عنوان محرم ترین مأمن برای عموم ( مسئولین ، مدیران و کارکنان و ارباب رجوع) به منظور انعکاس نقطه نظرات و تخلفات و درخواستهای مشروع آنان و تلاش در رسیدگی و اقدامات لازم مطابق ضوابط برای اجابت درخواستهای منطقی و قانونی مشارالیهم.

          4- شناسائی نقاط ضعف و قوت مجموعه به منظور تمهید و ارایه راه کارها و خط مشی های مناسب در جهت رفع نارسائی ها و مشکلات موجود به مدیر دستگاه .

          5- رعایت کامل و دقیق شرح وظایف و دستورالعملهای اجرائی و بهره برداری کامل از تجارب مکتسب.

          6- همکاری تنگاتنگ و صمیمانه با مقامات و دیگران در تحقق اهداف سازمانی و اهتمام و تلاش در القاء و تبین جایگاه حراست به عنوان مشاورین امین و نستوه به مدیران و بذل مساعی مشترک در تبادر و تحقق این ایده که : مدیران و مسئولین حراست برای همدیگر می باشند نه در مقابل و رو در روی هم.

          7- شناساندن دستگاه حراست و بذل توجه وافر در اینکه اقدامات حراست در تمام موارد مستدل و مستند و متکی به اسناد و مدارک قابل استناد می باشند و از توجه و اقدام به گزارشات غیر مستند و غیر موجه جداً پرهیز و اجتناب خواهد شد.

          8- توجه و اهتمام مستمر و کامل در جهت سالم سازی محیط کاری و اداری سازمان و جلوگیری از بروز جو تشنج و تهدید و ارعاب وحشت برای جلوگیری از تقلیل بازده و اعتماد کاری کارکنان ، اعتماد کامل متقابل و حسن ظن به یکدیگر.

          9- اهتمام و به کارگیری امر به معروف و نهی از منکر در مسائل مبتلابه ..... و در همه امور

 

منشور اخلاقی و سازمانی حراست :

         1) عمل به احکام و موازین دین مبین اسلام .

          2) رعایت قوانین و مقررات و ترویج فرهنگ مسئولیت پذیری ، قانون گرائی و تعمیم آن در سازمان

          3) تلاش در تامین امنیت شغلی مدیران و کارکنان

          4) رعایت اصل احترام و تکریم ارباب رجوع

          5) رعایت حریم خصوصی افراد و تلاش در جهت حفظ آبرو و اسرار کارکنان .

          6) تلاش در جهت استقرار شایسته سالاری با تکیه بر شناسائی و معرفی کارکنان متعهد و متخصص

          7) تعامل و همکاری با مدیران جهت تحقق اهداف سازمانی

          8) تلاش مجدانه در شناسائی و پیشگیری از آسیب های سازمان

          9) شناسائی متخلفان و قانون گریزان و برخورد متناسب و قانونی با آنان

          10) بهره مندی از نگرشی کلان و برنامه ریزی متناسب با فن آوری های روز

          11) توجه لازم به سه اصل : دقت ، صحت و سرعت در بررسی گزارشهای رسیده و اطلاع رسانی به موقع .

          12) اهتمام به تحقق بخشیدن سه شعار اساسی : حراست اثرگذار، تصمیم ساز و پاسخگو.

 

وظایف حراست به طور خلاصه :

          1) تعیین صلاحیت .

          2) حفاظت از اخبار، اسناد و مدارک طبقه بندی شده .

          3) ارائه مشاوره امنیتی به سطوح مدیریتی .

          4) طبقه بندی و کنترل تاسیسات و اماکن دستگاه .

          5) شناسائی عوامل و عناصر ایجادکننده نارضایتی .

          6) پیش بینی و پیشگیری از تحرکات ضد امنیتی .

          7) تدوین دستورالعملهای حفاظتی .

          8) نظارت و کنترل تردد کارکنان و مترددین به تاسیسات و اماکن .

 

حراست پشتوانه ای محکم برای سلامت جامعه اداری :

 وظیفه اصلی حراست ، مواظبت از سلامت سازمان است ؛ چرا که هر سازمانی جهت نیل به اهداف خود به سلامت درونی

و بیرونی نیاز دارد . از آنجا که سلامت هر سازمان همواره در معرض آلودگی ها و تهدید های درونی و نفوذی است ،

برای حفظ سلامت و پیشگیری از آلودگی ها نیازمند سیستمی هستیم که با دقت زیاد اولاً : از نفوذ آفت ها به داخل سیستم جلوگیری کند . ثانیاً : با تشخیص و شناخت آفت های درونی ، زمینه های علاج به موقع و سلامت سازمان را فراهم سازد .

 

 بنابراین حضور حراست در عرصه فرآیندهای سازمانی ، همواره در جهت دستیابی به دو هدف عمده زیر است :

 1 هدف کلان و راهبردی : حفظ و ارتقای توان حفاظتی و امنیتی سازمان به منظورپیش برد اهداف سازمان .

 2 اهداف عملیاتی : همراهی و مساعدت مدیران با ارائه مشورت های موثر  و اطلاع رسانی به موقع ، اعمال نظارت ها

و انجام اقدام های موثر جهت حفاظت همه جانبه از ایمنی و سلامت منابع سازمان .

 

 نقش حراست در پیش گیری از وقوع تخلف ها: 

 سه نقش اساسی حراست به منظور پیشگیری از وقوع تخلف‌ها در سازمان به شرح زیر می باشد : 

 اول : نقش هشدار دهنده یا پیشگیری کننده .

 دوم : نقش اصلاح کننده یا درمان کننده .

 سوم : نقش جداکننده از سیستم .

 

این وظیفه خطیر حراست از جهاتی شبیه به نهادهای بهداشتی درمانی است چنانچه این نهاد در ابتدا سعی بر آن دارد

که ابتدا از هر آلودگی و بیماری پیشگیری نماید و در مرحله بعد اگر احتمالاً کسی آلوده شد او را درمان نماید و در نهایت اگر دو روش قبلی موثر واقع نشد او را همچون یک عضو مرده و فاسد شده بدن از سیستم  جدا کرده و دور بیاندازد ،

چنین نقشی را حراست در سازمان ایفاد می کند . حراست در هر سازمان با پیش بینی نوع تخلف ها و جرایمی که ممکن است در آن سازمان به وقوع بپیوندد سعی می کند به انحاء مختلف ، چشم و گوش کارکنان آن سازمان را به روی دام ها

و کمین های سر راه گشوده و آنها را هوشیار و آگاه سازد .

 با این کارها اولاً : جلوی خسارت های احتمالی که مسلّماً هزینه های سنگینی برای سیستم در برخواهد داشت، گرفته می شود .

 ثانیاً : به این وسیله جلوی انتشار تخلف ها و انحراف ها در بین کارکنان گرفته می شود .

 

جلوگیری از بروز انواع فساد اداری:

 مفهوم کلی فساد اداری از دیدگاه سازمان مدیریت و برنامه ریزی :

 عبارت است از اقدام های مأموران دولتی با هدف انتفاع وبهره برداری برای خود و یا اشخاص دیگر و یا در قبال دریافت مال خود و یا اشخاص دیگر که از راههای زیر انجام می پذیرد :

 

 - نقض قوانین و مقررات اداری .

  - تغییر و تفسیر قوانین و مقررات و ضوابط اداری .

  - تغییر در قوانین و مقررات اداری .

  - خودداری ، کند کاری یا کوتاهی در انجام وظایف قانونی در قبال ارباب رجوع .

  - تسهیل و یا تسریع غیر عادی در انجام کار برای اشخاص معین در مقایسه با دیگران .

 

انواع فساد :

 الف : فساد خرد و کلان :

 فساد کلان ، فسادی است که توسط مقام های مافوق اداری به صورت باندی و با ارقام قابل توجه صورت گرفته و بیشتر

جنبه فساد سیاسی یا حاکمیتی دارد .

 فساد خرد ، فسادی است که توسط کارکنان جزء صورت می گیرد .

 ب : فساد سازمان یافته و فساد فردی :

 در فساد سازمان یافته وجه (رشوه ) مورد نیاز و دریافت کننده در سیستم اداری مشخص است و پرداخت وجه ، انجام کار

را تضمین می کند .

 در فساد فردی پایه به چند مأمور دولتی مبالغی پرداخت شود و ضمانتی هم برای اجرای قطعی خواسته رشوه دهنده نیست .

 ج : فساد قاعده مند و فساد غالب :

 فساد قاعده مند:  فسادی است که احتمال کشف و مجازات در آن کاهش و انگیزه های فساد افزایش می یابد .

 فساد غالب : فسادی است که سراسر یک سازمان را فرا گرفته باشد .

 ریشه یابی برخی عوامل سازمانی در ترویج فساد :

 1 - عدم  وجود شفافیت و پاسخگویی در فعالیت های نظام اداری : هرچه در یک سیستم باز ، عدم شفافیت و پاسخگویی نسبت به ارباب رجوع و کل مجموعه و خصوصاً به سیستم های نظارتی بیشتر باشد به همان تناسب فساد اداری افزایش خواهد یافت وبالعکس هرچه ضریب پاسخگویی در یک سیستم بیشتر باشد فساد اداری کمتری درآن سازمان جریان خواهدداشت. البته باید توجه داشت که این مهم درسطوح عالی سازمان ازاهمیت بیشتری برخوردارمی باشد و هر چه مدیران عالی بیشتر به این موضوع متعهد وملتزم باشندسطوح میانی واجرایی نسبت به سازمان و ارباب رجوع و حتی مافوق های خود پاسخگوتر خواهند بود .

2 اعطای اختیارات بیش از حد به مدیران :در بعضی از سیستم ها دیده می شود که مدیری هم مسئول اجرایی امورات در سیستم بوده و هم وظیفه نظارت و بازرسی را برعهده دارد و این مسأله سبب فقدان شفافیت وعدم پاسخگویی صحیح درآن سازمان شده است .

3 عدم ثبات در مدیریت : وقتی که مدیر جایگاه خود را متزلزل دید این مسأله سبب کاهش انگیزه وی نسبت به امور محوله به وی خواهد شد . کاهش انگیزه کاری سبب به وجود آمدن فساد اداری خواهد شد .

4 عدم وجود امنیت شغلی برای کارکنان .

5 نارسایی ، پیچیدگی ، تناقض و ابهام در قوانین و مقررات اداری .

6 عدم وجود نظام شایسته سالاری در عزل و نصب ها : یکی از مهمترین عوامل بروز فساد اداری از لحاظ رفتار سازمانی ، نبود فضای شایسته سالاری در منصب های سازمانی است .

7   ناکارآمدی وضعف نظام اداری .

8 بی کفایتی حرفه ای کارکنان .

9 باند بازی .

10- عدم وجود نظام های صحیح انگیزشی و تشویق و تنبیه در اداره ها .

11- ضعف دانش و تخصص مدیران .

 

پیشنهاد های مدیریت حراست در جهت کاهش بروز عوامل سازمانی ترویج فساد در سیستم :

1 شفاف سازی قوانین .

2 استقرار نظامهای سنجش عملکرد کارکنان .

3 شایسته سالاری در عزل و نصب ها .

4 مشارکت دادن کارکنان در اداره امور .

5 ملزم ساختن واحدها به پاسخگویی .

 

برخی عوامل فرهنگی و اجتماعی فساد اداری :

1 ضعف وجدان کاری و انضباط اجتماعی .

2 رواج مادی گرایی .

3 قوی بودن پیوندهای فامیلی و قبیله ای .

4 -  سطح پایین اخلاقیات در جامعه .

5 فقدان فرهنگ پاسخ گویی .

6 نقص مجموعه نظارت های حسابرسی و اطلاعات نامربوط .

 

راهکارهای پیشنهادی مدیریت حراست برای پیشگیری از عوامل فساد فرهنگی ، اجتماعی  :

1 ترویج فرهنگ اسلامی .

2 ترویج فرهنگ وظیفه شناسی و وجدان کاری .

3 آگاه ساختن مردم به قوانین و مقررات و حقوق شهروندی .

4 افزایش سطح اطلاع رسانی به مردم و ارتقای پاسخ گویی دستگاههای اجرایی

 

وظایف مدیریت حراست برای رسیدن به اهداف:

 

 1-اطلاع رسانی به موقع از وضعیت سیستم به مراجع ذی صلاح .

2 - حفاظت از اماکن ، تأسیسات و تجهیزات دانشگاه .

3 حفاظت از اسناد دانشگاه.

4 حفاظت از همه ی پرسنل در دانشگاه.

5- حفاظت از  I T   دانشگاه .

6 انجام مأموریت های محوله .

 

حراست به عنوان مشاور مدیریت : حراست به عنوان چشم مدیر در سازمان و با توجه به اشراف اطلاعاتی که به مجموعه دارد می تواند مشاور خوبی برای مدیریت محسوب شود . البته بسیار روشن است که مسئولین حراست ، زمانی می توانند در این خصوص موفق باشند که از علم ، تخصص ،درایت و روشن بینی خوبی برخوردار باشند .

حفاظت از پرسنل: وظیفه نیروی انسانی،رسیدن به اهداف سازمانی است ولی وظیفه حراستها حفظ سلامت نیروی انسانی است.

احقاق حقوق کارکنان : از نظر علم مدیریت ، سازمانی می تواند موفق و پویا و پیش رو با شد که کارکنانی با انگیزه و راضی داشته باشد ، زیرا از کارمند و یا کارگر ناراضی ، خلاقیت و ابتکار به وجود نمی آید . بنابراین می بایست به منشأ نارضایتی های کارکنان توجه نموده  ، و چنانچه این نارضایتی ها ناشی از سوء مدیریت مدیر مجموعه باشد نسبت به توجیه مدیریت و اصلاح روش آن اقدام کند . بدیهی است حراست می تواند از این طریق ، خدمات قابل توجهی به مدیریت ، کارکنان مجموعه و در کل به نظام مفهومی اسلامی ارائه نماید .

‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ احقاق حقوق ارباب رجوع : یکی از دلایل تأسیس ادارات و سازمانها وارگانها ، ارائه خدمات به مردم می باشد و از طرف دیگر توجه و دقت در رضایت مندی ارباب رجوع .

شایسته سالاری (کمک به انتصاب افراد شایسته ) : طبق قانون ، انتصاب مسئولین به پست  های حساس و مسئولین

بخش های مختلف اداری ، باید پس از تعیین صلاحیت حراست دستگاه صورت گیرد .

 

توصیه های حفاظتی و فرهنگی

دانشجوی گرامی:

امام خمینی (ره) می فرماید: دانشگاه کارخانه آدم سازی است. در دانشـگاه بهترین های جامعه جوان کشور جمع می شوند و انتظار  می رود بهترین آداب ، رسوم و اخلاق در آن رایج گشته تا انسان هایی وارسته، مدیر و مدبر تربیت گردند. خوابگاه های دانشجویی و دانشگاه، خانه دوم دانشجویان محسوب می شود . در این خانه باید همدلی، صفا، صمیمیت، یاری به یکدیگر جاری باشد و از همه مهمتر، امنیت جایگاه بسیار مهمی داشته باشد. چرا که کسـب علم و دانش بدون وجود امنیت عملی نیست. لذا بر ماست برای رسیدن به چنین محیط پویا و با نشاطی تلاش کنیم.

آرزوی ما این است که در دوران تحصیل در دانشگاه برای شما هیچ مشکلی رخ ندهد، اما همان طور که می دانید بسیاری از شکست ها و ناکامی ها به عدم رعایت نکته هایی کوچک برمی گردد. آنچه در ادامه پیش روی شماست بخش کوچکی از شناختی است که بایستی در راه کسب آن تلاش نمایید.

حراست دانشگاه به عنوان مشاور و حافظ امنیت شما در ابعاد مختلف، برای اینکه این مسیر را باسلامت و موفقیت طی نمایید نکاتی را من باب تذکر یادآوری می کند:

 

1. مهمترین انتخاب شما در دانشگاه، انتخاب دوست و هم اتاقی است زیرا هم اتاقی ها بیشتر ساعات شبانه روز را با هم زندگی کرده و در کنار هم هستند و اغلب افرادی که در ترم اول هم اتاقی مناسبی پیدا کنند در ترم های بعدی از هم جدا نمی شوند. تجربه نشان داده که دوستان خوب باعث رشد معنوی و درسی همدیگر شده ؛ دوست بد، زندگی خیلی از دانشجویان را به تباهی و نابودی کشانده است به طور مثال ورود در مسائلی چون اعتیاد و یا معضلات اخلاقی که موجب افت تحصیلی و حتی اخراج دانشجو از دانشگاه نیز گردیده است. پس تا دیر نشده اگر دوستان تان را انتخاب کرده اید تجدید نظر نمایید و اگر قصد انتخاب دوست دارید دقت خاص داشته باشید. چرا که افراد مغرض از ایجاد این دوستی ها به دنبال مقاصدی شوم هستند.

2. بزرگترین خطری که امروز جوانان این مرز و بوم را تهدید می کند دام رهایی ناپذیر اعتیاد به انواع مـواد مخـدر و مواد روان گردان است. انـتظار می رود شما عزیزان در این موارد اطلاعات خود را بیشتر نموده تا خدای ناکرده در این دام خانمان سوز گرفتار نشوید و به عنوان یک دانشگاهی،دیگران را نیز نسبت به عواقب شوم آن آگاه نمایید. خوابگاههای دانشجویی باید در شأن دانشجو و دور از مسائل غیر اخلاقی باشد که این موضوع برای اکثر دانشجویان فهیم روشن است اما در عین حال تذکر داده می شود: در صورت عدم رعایت قوانین دانشگاه در خوابگاه، خصوصاً دامن زدن به معضلاتی چون استفاده از انواع مواد مخدر و روان گردان، مشاهده و ترویج فیلم های غیر اخلاقی؛ دانشگاه از طریق کمیته انضباطی جهت حفظ سلامت محیط، با متخلف برخوردجدی قانونی می نماید. چنانچه دانشجویان شاهد تخلفات دوستانشان بوده و سکوت کنند در حقیقت نه تنها به او کمکی نکرده اند بلکه در رسیدن دوستشان به منجلابهای بعدی نیز مقصر هستند، مصداق این مطلب که:

 

مواظب باشید!

٭دعوت های دوستانه خارج از دانشگاه بعضاً به مشکلات حادی مبدل می شوند که بیان آن در این مقال نمی گنجد.

٭اردوهای تفریحی بدون مجوز ستاد اردوهای دانشگاه ممنوع است. این اردوها بعضاً با برنامه ریزی های دوستانه انجام       می شود و دانشگاه هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد. در صورت ایجاد حادثه یا مشکل، مبادی قانونی و انتظامی آن به عهده دانشجو بوده وباید پاسخگوی دانشگاه و خانواده خود و یا خانواده دوستان خود باشد. توصیه می گردد از اردوهای علمی، تفریحی، زیارتی که توسط دانشگاه برنامه ریزی می شود نهایت استفاده را بنمایید.

٭بعضی گروه ها به طور حساب شده، اعتقادات برخی دانشجویان را هدف قرار می دهند. باید مواظب بود و دوست را از دشمن تشخیص داد. شرع مقدس اسلام بر تفکر ، تحقیق و انتخاب راه، سفارش های مؤکد نموده است. در این راستا هرگاه شک یا     شبهه ای در ذهن تان در مورد مسائل اعتقادی پیش آمد قبل از این که ذهن شما تحت تأثیر مشورت های انحرافی قرار گیرد با خبرگان در دسترس یا با کارشناسان مرکز معارف و مرکز مشاوره، وارد سؤال و جواب شوید تا به نتیجه مطلوب برسید. همچنین انس با نماز و مسجد دانشگاه که فضای معنوی آن بی نظیر است؛ می تواند خیلی از دردهای بی درمان حاصل از تنهایی و دوری از خانواده را با معنویت و صفائی که دارد جبران و درمان کند.

٭از آنجا که امکان سوء استفاده از تلفن های همراه دوربین دار وجود دارد و بـا توجـه به احتمال جا گذاشتن و گم شدن تلفن همراه، توصیه می شود عکس های خانوادگی و مسایل شخصی خود را در حافظه تلفن همراه نگهداری نکنید و در صورت استفاده از اینترنت همواره بدانید که مطالب، نوشته ها و مکاتبات شما می تواند به راحتی مورد سوء استفاده دیگران قرار گیرد.

خوابگاه یک محیط اجتماعی متشکل از چندین هزار نفر دانشجو می باشد چنانچه در میان هر هزار نفر یک نفر هم با نیت سوء وجود داشته باشد. لازم است شما در حفظ روح، روان و حتی اموال خود از شر بداندیشان بکوشید و علاج واقعه را قبل از وقوع بنمایید.

هنر بزرگ "نه" گفتن

-در برابر تعارف های دوستانه و تقدیم بیدلیل هدایا، تشویق به استعمال دخانیات و مواد مخدر، شرکت در میهمانی ها و در مورد اعمالی که دور از شأن شماست، بی تعارف "نه" بگویید.

-گفتن نه شاید باعث شود برخی از دوستان خود را از دست بدهید، اما هرگز آن پشیمانی بزرگ را به دنبال نخواهد داشت.

-بسته های پستی، امانات و اشیاء را از افراد متفرقه و ناشناس قبل از شناسایی قبول نکنید.

-در هنگام تماس تلفنی افراد ناشناس اول اسم او را بپرسید، هرگز اسم یا شماره تلفن یا اطلاعات فردی خود و دوستانتان را به افراد ناشناس ندهید.

 

تقویت و تثبیت آرامش در خوابگاه:

٭خوابگاه محل زندگی شماست و ضمن دقت در انتخاب هم اتاقی، نمادهای زندگی سالم همراه با آرامش را در آن جاری سازید.

-در صورت مراجعه به منزل فامیل و عدم مراجعه شبانه به خوابگاه، قبلاً مسئولین خوابگاه را مطلع نمایید.

-در صورت بروز هرگونه مشکلی (نظیر اختلاف با هم اتاقی، مشکلات تأسیساتی و ...) مراتب را به مدیریت خوابگاه گزارش نمایید.

-تقسیم کار از مشخصه های زندگی گروهی است لذا جهت جلوگیری از اختلاف و ایجاد فشار روانی، در اتاق تقسیم کار داشته باشید.

-قوانین و مقررات، به منظور رفاه حال شما و تامین نظم تهیه و تدوین شده اند، پس با رعایت هنجارها در بهتر شدن امور به مسئولین کمک نمایید.

-در صورت آوردن وسایلی از قبیل کامپیوتر و ... به خوابگاه مراتب را به اطلاع مسئول خوابگاه رسانده و هنگام خروج نیز با مسئول خوابگاه هماهنگی نمایید تا مشکلی رخ ندهد.

هر گونه جابجایی اتاق ها،وسایل آن، افراد و...حتماً بایستی با اطلاع مسئول یا سرپرست خوابگاه صورت گیرد.

 

تقویت امنیت در خوابگاه ها و دانشگاه:

-حتی اگر برای زمان کوتاهی اتاق را ترک می کنید، حتماً درب اتاق را قفل نمایید و کلید اتاق را در مکان های شناخته شده قرار ندهید.

-از رها نمودن کیف و کتاب های درسی خود در کلاس ها و محوطه خوابگاه، کتابخانه، دانشکده یا دانشگاه خودداری کنید.

-برای جلوگیری از هرگونه سوء تفاهم، از اشیاء با ارزش خود مراقبت نمایید و از آوردن اشیای گرانبها و پول بیش از نیاز به خوابگاه خودداری نمایید.

-ترددهای مشکوک را به اطلاع مسئولین برسانید.

-از ورود و دخالت در هرگونه اقدام غیر قانونی از قبیل عدم رعایت شئونات اسلامی، اخلاقی و قوانین، ایجاد مزاحمت، ایجاد رعب و وحشت، درگیری و دعوای بین افراد و هرگونه مواردی که امنیت و سلامت محیط دانشگاه را سلب  می نماید، خودداری نموده و مراتب را به اطلاع مسئولین برسانید.

-هرگز فرض نکنید برایتان اتفاقی رخ نمی دهد، پس هم اتاقی یا دوست خود را درجریان اینکه کجا و با چه کسانی بیرون       می روید و کی بر می گردید قرار دهید، تا در صورت بروز هر اتفاقی، اقدام به موقع مانع بروز وقایع دردناک گردد.

 

روش های مقابله با مشکلات:

·     تنها خداوند قوی است. به جای اینکه به دامن انسانی ضعیف پناهنده شوید به خدا پناه برید. هیچ کس آنقدر محرم اسرار نیست که تمامی رازها و مشکلات شما را بداند. چه بسا از درد دل های شما سوء استفاده نیز بکند. تنها محرم اسرار خداوند است .

·    خانواده مطمئن ترین دوست و پشتوانه شماست. در دوراهی ها از خانواده حتماً کمک بگیرید، آنها منتظر عملکرد شما هستند و از پیروزی شما خوشنود می شوند.

·    حراست دانشگاه متعلق به شماست. هدف آن حفظ امنیت و سلامت روحی و روانی دانشجوست. مشکلات خود را در زمینه های امنیتی با این مدیریت در میان بگذارید تا با استفاده از تجربیات موجود برای رسیدن به هدف یاری شوید.

·  حراست دانشگاه به دور از هرگونه سیاست بازی، خیر و مصلحت دانشگاه و دانشگاهیان را می خواهد و با هر عاملی که به این مهم آسیب برساند برخورد خواهد نمود.

·     اگر از برنامه ها و میهمانی های خصوصی فیلم یا عکس تهیه می شود، به گونه ای حاضر شوید که در صورت هر گونه اتفاق احساس پشیمانی نکنید.

·      فراموش نکنید در عین حال که بایستی انسانی چند بعدی باشید اولویت اصلی با درس است، پس یاد بگیرید با زمان بندی کارهای روزانه از درس عقب نمانید.

·       در مشکلات خود از مشاوره با مراکز ذی صلاح نترسید، از معتمدین خود در مورد کارها و برنامه های درسی خود مشاوره بخواهید.

·      به خاطر داشته باشید هیچ گاه برای جبران عقب ماندگی ها دیر نیست. مهم این است که شما تصمیم لازم برای جبران اشتباه را بگیرید.

·      برای مصون بودن از شرارت و مزاحمت و جلوگیری از بروز هر گونه مشکلی مسئولین را در جریان مزاحمت ها و حتی تهدیدات تلفنی قرار دهید.

·        مراقب باشید قرار دادن اطلاعات خاص علمی، شخصی و خانوادگی روی کامپیوتر متصل به اینترنت پذیرش انتشار آن اطلاعات در سطح وسیع می باشد.

·       آنچه شما را در رسیدن به هدف یاری می کند تنها تکیه بر استعدادها نیست بلکه عامل اصلی موفقیت، پشتکار و اراده قوی در مقابله با بروز هر گونه مشکل و اتخاذ تصمیمات درست به خصوص در سال اول ورود به دانشگاه است.

 

توصیه های حفاظتی در زمینه

it

 

امروزه امنیت اطلاعات در سیستم های کامپیوتری به عنوان یکی از مسائل مهم مطرح است و می بایست به مقوله امنیت اطلاعات نه به عنوان یک محصول بلکه به عنوان یک فرآیند نگاه گردد. بدون شک اطلاع رسانی در رابطه با تهدیدات، حملات و نحوه برخورد با آنان، دارای جایگاهی خاص در فرآیند ایمن سازی اطلاعات بوده و لازم است همواره نسبت به آخرین اطلاعات موجود در این زمینه خود را بهنگام نمائیم. بدین دلیل و با توجه به اهمیت اطلاع رسانی در این زمینه، به اختصار مطالبی در ارتباط با امنیت اطلاعات، هشدارهای امنیتی، ابزارهای برخورد با حملات و تهدیدات امنیتی تقدیم می گردد.

 

 

 

امنیت داده ها در کامپیوترها عملیات لازم به منظور امنیت داده ها:

 

*      استفاده صحیح از رمزهای عبور:

 

    سعی نمائید که برای استفاده از اطلاعات موجود بر روی دستگاه های قابل حمل همواره از رمزهای عبور  استفاده نمائید.

 

    در زمان وارد کردن رمز عبور، گزینه هائی را انتخاب ننمائید که به کامپیوتر امکان به خاطر سپردن رمزهای عبور را بدهد.

 

    از رمزهای عبوری که امکان تشخیص آسان آنان برای افراد غیرمجاز وجود دارد، استفاده نکنید.

 

 

 

 ذخیره سازی جداگانه داده های مهم:

 

    از امکانات و دستگاه های متعددی به منظور ذخیره سازی داده می توان استفاده نمود.

 

    دیسک های فشردهCD ، DVD و یا دیسک های قابل حمل پیشنهاد می گردد.

 

    اطلاعات موجود بر روی دستگاه های قابل حمل( نظیر کامپیوترهای Note book ) بر روی رسانه های ذخیره سازی قابل حمل و در مکان های متفاوت، ذخیره و نگهداری گردد.

 

    بدین ترتیب در صورت سرقت و یا خرابی کامپیوتر، امکان دستیابی و استفاده از داده ها همچنان وجود خواهد داشت.

 

    مکان نگهداری داده ها می بایست دارای شرایط مطلوب امنیتـی باشد.

 

 

 

 رمزنگاری فایل ها:

 

    با رمزنگاری فایل ها، صرفاً افراد مجاز قادر به دستیابی و مشاهده اطلاعات خواهند بود.

 

    در صورتی که افراد غیر مجاز امکان دستیابی به داده ها را پیدا نمایند، قادر به مشاهده اطلاعات نخواهند بود.

 

    در زمان رمزنگاری اطلاعات، می بایست تمهیدات لازم در خصوص حفاظت و به خاطر سپردن رمزهای عبور اتخاذ گردد.

 

 

 

 نصب و نگهداری نرم افزارهای ضد ویروس:

 

    حفاظت کامپیوترهای قابل حمل در مقابل ویروس ها، نظیر حفاظت سایر کامپیوترها بوده و می بایست همواره از بهنگام بودن این نوع برنامه ها، اطمینان حاصل نمود.

 

 

 

 نصب و نگهداری یک فایروال:

 

    در صورت استفاده از شبکه های متعدد، ضرورت استفاده از فایروال ها مضاعف می گردد. با استفاده از فایروال ها حفاظت لازم و پیشگیری اولیه در خصوص دستیابی به سیستم توسط افراد غیر مجاز انجام خواهد شد.

 

 

 

Back up گرفتن داده ها:

 

از هر نوع داده ارزشمند موجود بر روی یک کامپیوتر باید Back up گرفته و آنها را ذخیره نمود.

 

    بدین ترتیب در صورتی که کامپیوتر سرقت و یا با مشکل مواجه شود، امکان دستیابی به اطلاعات در معرض تهدید وجود خواهد داشت .

 

 

 

 نحوه انتخاب و حفاظت رمزهای عبور:

 

    رمزهای عبور، روشی به منظور تائید کاربران بوده و تنها حفاظ موجود بین کاربر و اطلاعات موجود بر روی یک کامپیوتر    می باشند.

 

    مهاجمان با استفاده از برنامه های متعدد نرم افزاری، قادر به حدس رمزهای عبور و یا اصطلاحاً "Crack " نمودن آنان      می باشند.

 

    با انتخاب مناسب رمزهای عبور و نگهداری آنان، امکان حدس آنان مشکل و بالطبع افراد غیر مجاز قادر به دستیابی اطلاعات شخصی شما نخواهند بود.

 

    یکی از بهترین روشهای حفاظت از اطلاعات، حصول اطمینان از این موضوع است که صرفاً افراد مجاز قادر به دستیابی به اطلاعات می باشند.

 

    فرآیند تائید هویت و اعتبار کاربران در دنیای مجازی شرایط و ویژگی های خاص خود را داشته و شاید بتوان ادعا کرد که این موضوع به مراتب پیچیده تر از دنیای غیرمجازی است.

 

    در صورتی که شما رمزهای عبور را به درستی انتخاب نکرده و یا از آنان به درستی مراقبت ننمائید، قطعاً پتانسیل فوق جایگاه و کارایی واقعی خود را از دست خواهد داد.

 

    تعداد زیادی از سیستم ها و سرویس ها صرفاً به دلیل عدم ایمن بودن رمزهای عبور با مشکل مواجه شده و برخی از ویروس ها با حدس و تشخیص رمزهای عبور ضعیف، توانسته اند به اهداف مخرب خود دست یابند.

 

 

 

 چگونه یک رمزعبور خوب تعریف کنیم؟

 

اکثر افراد از رمزهای عبوری استفاده می نمایند که مبتنی بر اطلاعات شخصی آنان است، چراکه بخاطر سپردن این نوع رمزهای عبور برای آنان ساده تر می باشد. بدیهی است به همان نسبت، مهاجمان نیز با سادگی بیشتری قادر به تشخیص و کراک نمودن رمزهای عبور خواهند بود. این نوع رمزهای عبور دارای استعداد لازم برای حملات از نوع "دیکشنری "، می باشند.

 

 

 

 به منظور تعریف رمزعبور، موارد زیر پیشنهاد می گردد :

 

    عدم استفاده از رمزهای عبوری که مبتنی بر اطلاعات شخصی هستند زیرا این نوع رمزهای عبور به سادگی حدس و تشخیص داده    می شوند.

 

    عدم استفاده از کلماتی که می توان آنان را در هر دیکشنری پیدا نمود .

 

    پیاده سازی یک سیستم و روش خاص به منظور به خاطرسپردن رمزها استفاده از حروف بزرگ و کوچک در زمان تعریف رمزعبور استفاده از ترکیب حروف ، اعداد و حروف ویژه نحوه حفاظت رمزهای عبور پس از انتخاب یک رمزعبور که امکان حدس و تشخیص آن مشکل است، می بایست تمهیدات لازم در خصوص نگهداری آنان پیش بینی گردد.

 

 

 

در این رابطه موارد زیر پیشنهاد می گردد:

 

    از دادن رمز عبور خود به سایر افراد جداً اجتناب گردد.

 

    از نوشتن رمز عبور بر روی کاغذ و گذاشتن آن بر روی میز محل کار، نزدیک کامپیوتر و یا چسباندن آن بر روی کامپیوتر، جداً اجتناب گردد.

 

    افرادی که امکان دستیابی فیزیکی به محل کار شما را داشته باشند، به راحتی قادر به تشخیص رمز عبور شما خواهند بود.

 

    هرگز به خواسته افرادی که به بهانه های مختلف از طریق تلفن و یا نامه از شما درخواست رمز عبور را می نمایند، توجه ننمائید.

 

    در صورتی که مرکز ارائه دهنده خدمات اینترنت شما، انتخاب سیستم تائید (Authentication ) را برعهده شما گذاشته است، سعی نمائید یکی از گزینه هایChallenge/response یا Public encryption key را در مقابل رمزهای عبور ساده، انتخاب نمائید.

 

    بسیاری از برنامه ها امکان به خاطر سپردن رمزهای عبور را ارائه می نمایند، برخی از این برنامه ها دارای سطوح مناسب امنیتی به منظور حفاظت از اطلاعات نمی باشند.

 

    برخی برنامه ها نظیر برنامه های سرویس گیرنده پست الکترونیکی، اطلاعات را به صورت متن (غیر رمزشده) در یک فایل بر روی کامپیوتر ذخیره می نمایند. این بدان معنی است که افرادی که به کامپیوتر شما دستیابی دارند، قادر به کشف تمامی رمزهای عبور و دستیابی به اطلاعات شما خواهند بود.

 

    بدین دلیل، همواره به خاطر داشته باشید زمانی که از یک کامپیوتر عمومی، استفاده می نمائید، عملیات logout را انجام دهید.

 

    برخی از برنامه ها از یک مدل رمزنگاری مناسب به منظور حفاظت اطلاعات استفاده می نمایند که ممکن است دارای امکانات ارزشمندی به منظور مدیریت رمزهای عبور باشند .

 

چند عادت خوب امنیتی انسان عصر اطلاعات می بایست در کنار استفاده از فن آوری های متعدد، سعی نماید برخی عادات و حرکات پسندیده را برای خود اصل قرار داده و با تکرار مدوام آنان، امکان و یا بهتر بگوئیم شانس خرابی اطلاعات و یا کامپیوتر را کاهش دهد. دستـیابی به یک کامپیوتر به دو صورت فیزیکی و از راه دور، امکان پذیر می باشد. شما می توانید به سادگی افرادی را که قادر به دستیابی فیزیکی به سیستم شما می باشند را شناسایی نمائید. آیا شناسایی افرادی که قادرند از راه دور به سیستم شما متصل گردند، نیز امری ساده است؟ پاسخ سوال فوق، منفی است و شناسائی افرادی که از راه دور به سیستم شما متصل  می شوند، به مراتب مشکل تر خواهد بود. اگر شما کامپیوتر خود را به یک شبکه متصل نموده اید، قطعاً در معرض تهدید و آسیب خواهید بود. استفاده کنندگان کامپیوتر و کاربران شبکه های کامپیوتری (خصوصاً اینترنت)، می توانند با رعایت برخی نکات که می بایست به عادت تبدیل شوند، ضریب مقاومت و ایمنی سیستم خود را افزایش دهند.

 

 

 

در ادامه به برخی از این موارد اشاره می گردد :

 

          قفل نمودن کامپیوتر زمانی که از آن دور هستیم: شما با قفل نمودن کامپیوتر خود، عرصه را برای افرادی که با نشستن پشت کامپیوتر شما قصد دستیابی بدون محدودیت به اطلاعات شما را دارند، تنگ خواهید کرد.

 

    قطع ارتباط با اینترنت زمانی که از آن استفاده نمی گردد: پیاده سازی فناوری هائی نظیر DSL و مودم های کابلی این امکان را برای کاربران فراهم نموده است که همواره به اینترنت متصل و اصطلاحاًonline باشند. این مزیت دارای چالش های امنیتی خاص خود نیز می باشد. باتوجه به این که شما بطور دائم به شبکه متصل می باشید، مهاجمان و ویروس ها فرصت بیشتری برای یافتن قربانیان خود خواهند داشت. در صورتی که کامپیوتر شما همواره به اینترنت متصل است. می بایست در زمانی که قصد استفاده از اینترنت را ندارید، اتصال خود را غیر فعال نمایید. فرآیند غیرفعال نمودن اتصال به اینترنت به نوع ارتباط ایجاد شده، بستگی دارد. چنانچه اطلاعات شما اهمیت زیادی دارد از اتصال سیستم به اینترنت اجتناب کنید.

 

    بررسی تنظیمات امنیتی: اکثر نرم افزارها نظیر برنامه های مرورگر و یا پست الکترونیکی، امکانات متنوعی را به منظور پیکربندی سفارشی متناسب با شرایط و خواسته استفاده کنندگان، ارائه می نمایند. در برخی موارد همزمان با فعال نمودن برخی از گزینه ها از یک طرف امکان استفاده از سیستم راحت تر شده و از طرف دیگر ممکن است احتمال آسیب پذیری شما در مقابل حملات، افزایش یابد. در این رابطه لازم است تنظیمات امنیتی موجود در نرم افزار را بررسی نموده و گزینه هائی را انتخاب نمائید که علاوه بر تأمین نیاز شما، آسیب پذیری سیستم شما در مقابل حملات را افزایش ندهد. در صورتی که یک Patch و یا نسخه جدیدی از یک نرم افزار را بر روی سیستم خود نصب می نمائید، ممکن است تغییراتی را در تنظیمات انجام شده اعمال نماید، می بایست بررسی مجدد در خصوص تنظیمات امنیتی را انجام داده تا این اطمینان حاصل گردد که سیستم دارای شرایط مناسب و مقاوم در مقابل تهدیدات است.

 

    از دانلود کردن نرم افزارهای موجود در بازار و نصب کپی نرم افزار ها بر روی سیستم خودداری نمایید.

 

    به منظور افزایش مقاومت سیستم در مقابل خرابی و از دست دادن اطلاعات، می بایست به ابعاد دیگری نیز توجه داشت. برخی مواقع تهدید اطلاعات و در معرض آسیب قرار گرفتن آنان از جانب افراد نبوده و این موضوع به عوامل طبیعی و فنی دیگری بستگی دارد. با اینکه روشی برای کنترل و یا پیشگیری قطعی این نوع از حوادث وجود ندارد ولی می توان با رعایت برخی نکات میزان خرابی را کاهش داد.

 

 

 

سفرهای خارجی

 

سفربه خارج از کشور برای افرادی که به طور مکرر سفر می کنند، ممکن است چندان مشکل ساز نباشد، چرا که آنان با مشکلات و مسایل این قبیل سفرها نسبتاً آشنا هستند، لیکن افرادی که برای بار اول سفر می کنند، ممکن است با موانع، مشکلات و مسایلی مواجه گردند که می توان با مطالعه، کسب آگاهی و برنامه ریزی قبلی آنها را تا حدودی برطرف ساخت.

 

 

 

ملزومات سفر:

 

تهیه گذرنامه (پاسپورت): بر اساس قوانین معاهده بین المللی، گذرنامه مدرکی است که از طرف دولت صادر می گردد و در آن خطاب به کشورهای خارجی عنوان شده که فرد دارنده این مدرک تبعه کدام کشور است و تقاضا شده تا زمانی که در خارج از کشور به سر می برد از حمایت و کمک های قانونی آن کشورها برخوردار گردد. گذرنامه یک مدرک مسافرتی ضروری و قابل کنترل برای مقامات امنیتی و مهاجرت است که در مرزها شما را متوقف و در صفحات داخلی آن تاریخ ورود و خروج را ثبت    می نمایند.

 

 

 

اخذ ویزا (روادید): ویزا مجوز ورود شما به کشور مقصد می باشد که قبل از سفر باید از کنسولگری، سفارت یا کاردار سفارت کشور مقصد اخذ می گردد متناسب بودن ویزا با نوع فعالیت مسافر (تجاری، توریستی، دانشجویی، علمی و...) جهت اخذ آن باید با بخش کنسولی کشور مقصد تماس گرفت. در این خصوص کسب اطلاعات ذیل حائز اهمیت است.

 

شرایط و مدارک مورد نیاز اخذ ویزا و مدت زمان صدور آن.

 

واکسیناسیون در مقابل بیماریها و ارائه مدرک مربوط به سلامت جسمانی جهت ورود یا عبور از یک کشور.

 

موانع و محدودیت های ارزی (آیا مجاز به ورود با پول محلی هستید؟ آیا مجاز به ورود با ارز دلار یا یورو هستید؟)

 

برای تبدیل ارز از چه محلی باید اقدام کرد؟

 

 

 

گواهی پزشکی مورد نیاز برای هر گونه نسخه دارویی که قصد دارید با خود حمل کنید و اطلاع از خدمات بهداشتی و درمانی در مواقع ضروری.

 

از ورود چه کالاها یا وسایلی جلوگیری بعمل می آید؟

 

مجوز و محدودیت مسافرت داخلی در کشور مربوطه چگونه می باشد؟

 

 

 

توصیه های قبل از سفر:

 

اگر نیاز به مسافرت بعدی دارید، به خاطر اینکه مجبور نباشید برای دیدار بعدی ویزا بگیرید سعی نمایید ویزایی با مدت اعتبار طولانی تر بگیرید.

 

از تمامی صفحات گذرنامه و ویزا دو سری فتوکپی تهیه نموده و یک سری را در منزل گذاشته و یک سری را با خود حمل نمایید تا در صورت سرقت یا مفقود شدن گذرنامه از آن استفاده نمایید.

 

به منظور جلوگیری از اتلاف وقت، مقداری پول رایج کشور مورد نظر برای تأمین مخارجی از جمله هزینه تاکسی فرودگاه تا محل اقامت و مانند آن تهیه کنید.

 

شماره ی تلفن سفارت جمهوری اسلامی در کشور مورد نظر و شماره ی تلفن هتل، محل اقامت و شماره ی تلفن همراه همسفران و سرپرست گروه را در دسترس داشته باشید.

 

تلفن همراه خود را جهت استفاده در کشور مورد نظر با مراجعه به مخابرات رومینگ کنید و رعایت موارد حفاظتی در صحبت با تلفن همراه ضروری است (از ذکر مسایل اداری و نتیجه مأموریت و ملاقات ها و برنامه های دیدار خود و... جداً پرهیز شود).

 

ارز مورد نیاز خود را از بانک و یا صرافی های معتبر تهیه نمایید (شماره های سریال ارز خود را یادداشت نمایید).

 

همراه داشتن سوابق پزشکی در صورت داشتن بیماری خاص.

 

کسب اطلاعات بهداشتی و آگاهی از جدول مربوط به بیماری های موجود در کشور مقصد (به سایت بهداشت جهانی www.who.int/countries/en/:   مراجعه نمایید).

 

از چمدانی استفاده نمایید که دارای بند برای انداختن روی شانه است یا دارای چند دسته است و به دست شما آسیب نمی رساند. برای حمل بارهای سنگین از چمدان چرخدار استفاده کنید.

 

از لباسهایی که راحت بوده و جلب نظر نمی کنند استفاده نمایید.

 

برای دریافت آخرین اطلاعات در مورد راحت ترین برنامه ها و محل های سکونت، تسهیلات مسافرتی و برنامه ریزی دقیق از افرادی که به تازگی از آن کشور برگشته اند ارتباط برقرار کنید.

 

قبل از سفر سعی کنید یک دید کلی از کشور مقصد بدست آورید. بدین منظور می توان از سایت وزارت امو خارجه                             ( www.mfa.gov.ir   ) استفاده نمایید و یکسری اطلاعات کلی از جمعیت، وسعت شهرهای مهم، آب و هوا آداب و رسوم، نوع حکومت، سیاست، مقررات، زبان، مذهب، نژاد، روزهای ملی، واحد پول و... کسب کنید.

 

 

 

اطلاعات کلی راجع به مسیر پرواز، نوع و شماره ی پرواز، مدت زمان احتمالی سفر و زمان تقریبی برگشت را در اختیار یک عضو خانواده یا فامیل یا آشنای مورد اعتماد قرار دهید.

 

 

 

فهرست اقلام ضروری:

 

فرهنگ لغت جیبی یا کتاب مکالمات روزمره خارجی (از نحوه پیدا کردن واژه هایی مثل کمک، پلیس، آتش و... اطمینان حاصل کنید) .

 

نقشه کوچک و راهنمای توریستی.

 

دفترچه یادداشت، دفترچه آدرس، قطب نما و مهر نماز.

 

به منظور استفاده از وسایل برقی با ولتاژهای خارجی یک آداپتور نیاز خواهید داشت.

 

باطری برای دوربین، ساعت مچی، چراغ قوه کوچک، ماشین حساب.

 

سشوار کوچک، اتوی مسافرتی و ساعت کوکی مسافرتی کوچک.

 

مسواک، خمیر دندان، ماشین ریش تراش، شانه، صابون، جای صابون پلاستیکی، اسپری یا مواد ضد بوی بدن (غیر مایع باشد بهتر است)، کرم ضد آفتاب، سنجاق قفلی، سوزن و نخ با تعدادی دکمه اضافه پیراهن.

 

مسکن تجویز شده توسط پزشک، داروی ضد اسهال، قرص سرماخوردگی، تعدادی لیوان یک بار مصرف، آنتی بیوتیک ها مانند: تتراسایکلین، اریترومایسین، سفالکسین، چسب زخم، پماد یا مرهم برای گزیدگی نیش حشرات، عینک آفتابی، چند بسته شکلات و یک بسته چای کیسه ای.

 

 

 

توصیه های لازم در حین سفر:

 

اسم و شماره ی تلفن و آدرس خود را نوشته و در جای مخصوص ساک قرار دهید. مدارک خود را در ساک دستی که با خود به داخل هواپیما حمل می نماید، قرار دهید. از قرار دادن پاسپورت و مدارک مهم در ساک بزرگ که تحویل بار هواپیما می دهید، خودداری نمایید.

 

مواظب بارهایی که جهت بارگیری هواپیما می دهید باشید، دقت کنید برچسب بارها به آنها چسبیده و ته برگ برچسب ها نیز به بلیط شما الصاق شده باشد و از حضور در جاهای شلوغ فرودگاه دوری نمایید.

 

قفل کردن چمدانها یک اقدام احتیاطی خوب در جهت مقابله با سرقت و یا اشتباه باز شدن چمدانهاست.

 

سعی کنید روز قبل از پرواز غذای زیاد نخورید و در داخل هواپیما غذای سبک میل نمایید و به جای کفش نو از کفش راحت استفاده کنید.

 

به محض رسیدن به هر کشوری بلافاصله ساعت خود را با ساعت محلی تنظیم نمایید تا بتوانید به موقع به برنامه های مورد نظر برسید.

 

 

 

وقتی به مقصد رسیدید گذرنامه و ویزای خود را برای ارائه در دسترس داشته باشید و بعد از کنترل گذرنامه به مهر ورود و خروج و نیز تاریخ های مربوطه که در گذرنامه شما ثبت می شود توجه کنید. در صورت وجود اشکال سریعاً موضوع را پیگیری کنید.

 

هنگام رفتن به گمرک جزو اولین یا آخرین نفرات صف نباشید.

 

در فرودگاه باجه اطلاعات و تابلوهای راهنما پاسخگوی نیاز شماست.

 

اگر برای رفتن از فرودگاه به محل اقامت وسیله ای از قبل مهیا نشده، حتماً از تاکسی فرودگاه استفاده کرده و از کرایه وسایل نقلیه متفرقه بپرهیزید و هنگام سوار شدن به تاکسی دقت بیشتری نموده و سوار اولین تاکسی که هنگام خروج شما از مقابل شما عبور می کند نشوید چرا که ممکن است راننده از قبل منتظر شما بوده باشد. هرگز از پیاده شدن از تاکسی که در آن احساس امنیت نمی کنید و یا راننده آن مشکوک به نظر می رسد هراسی نداشته باشید، قبل از رسیدن به مقصد با راننده در مورد کرایه صحبت کنید نه بعد از آن.

 

بازگشت به میهن:

 

توجه داشته باشید بلیط برگشت را قبلاً به تأیید برسانید حتی اگر بلیط برگشت شما OKاست باز هم از به تأیید رساندن بلیط غفلت نکنید. زیرا برخی از شرکتهای هواپیمایی از مسافرانی که بلیط خود را تأیید نکرده اند کرایه اضافی درخواست می نمایند. همچنین برخی از شرکتهای هواپیمایی می خواهند که شما 24 ساعت مانده به پرواز، بلیط خود را مجدداً تأیید نمایید.

 

از آوردن اشیای ممنوعه به فرودگاه خودداری نمایید چرا که ممکن است عوامل امنیتی فرودگاه به شما مشکوک شوند.

 

از قبول هر گونه بسته ای از افراد ناآشنا جهت انتقال به کشور (یا برعکس) خودداری نمایید چرا که ممکن است یک کالای ممنوع یا قاچاق تحویل شما شود و این امر می تواند به بازداشت شما منجر گردد.

 

از خریداری اجناس حجیم از قبیل یخچال و تلویزیون خودداری نمایید. بار مجاز برای هر مسافر حداکثر 20 کیلوگرم می باشد و جهت اضافه بار به ازای هر کیلوگرم مبلغی دریافت می شود.

 

در هنگام بازگشت، اشیای ممنوعه از قبیل چاقو، قیچی، ناخن گیر، تفنگ اسباب بازی، آتاری و اسباب بازیهای کنترل دار و باطری دار، سرویس کارد و چنگال و بطری شیشه ای را حتماً داخل بارهای تحویلی قرار دهید.

 

آسیب های اخلاقی:

 

- عدم توجه به فضایل انسانی، تقوای فردی و شرافتمندی ایرانی می تواند منجر به عدول از الزامات اخلاقی و شرعی گردیده و ضمن انحراف از اهداف سفر باعث اعمال بزهکارانه دیگر و امکان سوء استفاده از فرد در موضوعات مختلف، بازداشت و حبس، صدمات جانی و مالی و... را فراهم آورد. محورهای غالب این نوع آسیب ها به شرح ذیل می باشد:

 

- تبعات ناشی از برقراری روابط نامشروع.

 

- تبعات ناشی از شرکت در قمار و فعالیتهای مشابه از قبیل بلیط بخت آزمایی و...

 

- تبعات ناشی از استعمال مواد مخدر یا استفاده از مشروبات غیرمجاز.

 

- تبعات ناشی از حضور در اماکن خوشگذرانی که از نظر قوانین جمهوری اسلامی ایران ممنوع می باشد.

 

 

 

- تبعات ناشی از همراه داشتن یا قاچاق مواد مخدر و دیگر اقلام ممنوعه از قبیل ارز، اشیای عتیقه، داروهای غیرمجازو...

 

 

 

آسیب های امنیتی:

 

اصولاً مسافرت فرد یا گروهی از کشوری به کشور دیگر به عنوان یک فرصت مناسب برای سرویسهای اطلاعاتی و امنیتی کشور میزبان تلقی می شود.

 

سرویس های اطلاعاتی و گروههای معاند با نظام، مترصد تخلیه اطلاعاتی و یا جذب مسافران به عنوان یک منبع خبری          می باشند. موضوعات مورد علاقه آنان می تواند مواردی باشد که برای هموطنان مسافر، اطلاعات عادی و معمولی تلقی می شود و در این راستا رؤسای دانشگاه ها،  معاونین، مدیران ، اساتید، دانشجویان و کارکنان دولت برای سرویس های اطلاعاتی، ارزشمند محسوب می شوند. دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی کشور میزبان از زمان مراجعه افراد برای اخذ روادید و مصاحبه در سفارت به آنها به دید تهدید و فرصت می نگرند و پس از آنکه از طریق مراقبت، مصاحبه و تحقیق، صحت اظهارات افراد مبنی بر اهداف عادی (تحصیل، بازدید علمی، زیارت، شرکت در همایش علمی و...) احراز گردید، باز هم با توجه به میزان اهمیت شخص و دسترسی وی به اطلاعات تا مدت زمان لازم او را تحت مراقبت و توجه سرویس های مذکور، مانند اقداماتی از قبیل نصب میکروفن یا دوربین مخفی در محل اقامت ، وارسی مخفیانه لوازم شخصی، کنترل مکالمات تلفنی، شناسایی نقاط ضعف جهت استفاده مقتضی (پول، جنس مخالف، مقام و...)، استفاده از تهدید یا تطمیع (از طریق درست کردن پاپوش، درگیری ساختگی و شکایت و احضار توسط پلیس، جاسازی مواد ممنوعه داخل وسایل و...)، تعقیب و مراقبت غیرمحسوس و... قرار می دهند.

 

 

 

توصیه های امنیتی و حفاظتی در کشور بیگانه:

 

نشان ندادن مدارک و پول در جوامع عمومی و مکان های پرجمعیت.

 

جلب توجه نکردن و اجتناب از رفت و آمد به تنهایی در شب و یا در مکانهای خلوت یا مشکوک و خودداری از سوار شدن به غیر از خودروهای نقلیه عمومی.

 

خودداری از فروش گردنبند، انگشتری، ساعت و زینت آلات و دوری کردن از اشخاصی که برای خرید به شما مراجعه می نمایند و در خرید دقت نمایید که تنها کالای مجاز را خریداری نمایید.

 

مراقبت از مدارک، پول، اشیای پر ارزش و...

 

عموماً در هنگام ورود به کشور مقصد ، افراد ناشناس و بعضاً ایرانی، با عناوین مختلف از جمله مترجم، راهنما و... به شما مراجعه نموده و پیشنهاد مساعدت به شما را دارند، توصیه می گردد به آنها اعتماد ننموده و حتی هدف از مسافرت خود را نیز به ایشان بازگو ننمایید.

 

با توجه به آگاهی نمایندگی های جمهوری اسلامی از مقررات کشور مقصد، در صورت بروز هر گونه مشکل یا نیاز به هر گونه راهنمایی بلافاصله و بدون تردید با مراجعه به نمایندگی ها از راهنمایی و مساعدت آنها استفاده نمایید.

 

مدارک هویتی و مسافرتی خود مثل گذرنامه، شناسنامه و... را به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید، چرا که در صورت وقوع هر گونه مشکل یا سوء استفاده از این مدارک توسط هر شخص دیگر، مسئولیت آن بر عهده شما خواهد بود.

 

چنانچه گذرنامه خود را برای انجام سفر در اختیار شرکت مسافربری قرار داده اید حتماً نسبت به اخذ رسید آن با درج زمان تحویل گذرنامه اقدام نمایید.

 

چنانچه به هر دلیل توسط پلیس محلی بازداشت شدید بلافاصله از مأمورین بخواهید به استناد ماده 36 کنوانسیون وین ناظر بر امور کنسولی، مراتب را سریعاً به سفارت یا نزدیکترین سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران اطلاع دهند و چنانچه زبان محلی را نمی دانید، از امضای هر گونه اوراق و اسناد خودداری فرمایید.

 

اگر با افراد مستی مواجه شدید، سعی کنید که به او توجهی نکنید، اگر انجام چنین کاری غیرممکن است حواس او را پرت کرده و به راه خود ادامه دهید و به خاطر داشته باشید که ممکن است که او حقیقتاً مست نباشد، بلکه سارق یا جیب بر باشد.

 

 

 

ملیت خود را فاش نکرده و از خیابانهایی که تردد وسایل نقلیه بیشتر است استفاده کرده و به صورت گروهی سفر نمایید.

 

اطاعت از دستورات سرپرست گروه یا رئیس هیأت همراه را در طول سفر در نظر داشته باشید.

 

از قرار دادن کارت شناسایی ، گذرنامه و پول خود در جیب عقب شلوار بپرهیزید و آنها را در جیب داخل که دارای دکمه و زیپ باشد قرار دهید. در صورت امکان از کیف های کمری یا کیف هایی که از گردن آویزان می شود و داخل لباسها جای می گیرد، استفاده کنید.

 

سعی نمایید تنها به بازار یا خیابان نروید، گشت و گذار دسته جمعی امنیت شما و دوستانتان را افزایش می دهد.

 

در سفرهای علمی یا ورزشی، کارت هویتی از سوی برگزارکنندگان به شما ارائه می گردد، سعی کنید همیشه آن را همراه داشته باشید.

 

قبل از اینکه از هتل خارج شوید کارت هتل را از پذیرش بگیرید، چرا که در صورت گم شدن می توانید با نشان دادن کارت هتل به پلیس یا راننده تاکسی، به هتل برگردید.

 

اسم هتل، خیابان اصلی هتل، نام ایستگاهی که در آن اتوبوس یا مترو پیاده یا سوار شده اید را به زبان محلی به خاطر بسپارید.

 

از برقراری ارتباط با گروههای معاند با نظام و عناصر ضد انقلاب خودداری کنید.

 

تبدیل ارز در بانکهای رسمی کشور مقصد و خودداری از تبدیل ارز در بازار آزاد (بازار سیاه).

 

گذرنامه خود را همراه خود به شهر نبرید، مگر آنکه به آن نیاز داشته باشید. سرقت گذرنامه از سرقتهای معمولی خیابانی است.

 

سعی کنید اگر جایی می روید حتماً یک نفر از رفت و برگشت شما اطلاع داشته باشد تا در صورتی که اتفاقی برای شما افتاد، آن فرد نگران تأخیر شما شود.

 

از نزدیک شدن به صحنه هایی نظیر تصادفات، درگیری، تجمع، تظاهرات خیابانی، آتش سوزی و... خودداری کنید.

 

مقررات عدم عکس برداری از اماکن ممنوعه را همواره رعایت نمایید. هنگامی که به بعضی از مراکز با تابلو و بی تابلو مانند مراکز پلیس، ارتش، مذهبی، فرهنگی، وزارت خانه ها و... روبرو می شویم بایستی در نظر داشته باشیم که تهیه عکس از آنها ممنوع بوده و عکسبرداری آز آن منجر به دستگیری و پرداخت جریمه می شود.

 

 

 

عدم ابراز هر گونه همدردی با اتباع کشور میزبان در مواقعی که به علل گوناگون از کشور متبوعه خود اظهار نارضایتی می نمایند و دخالت در امور سیاسی و کشاندن افراد کشور مزبور به بحث سیاسی و...

 

عدم تماس با افراد غیر مجاز (افرادی که شغل خاصی ندارند).

 

در خیابان های شلوغ شهر و محله های بدنام وارد نشوید. گاهی حتی پلیس نیز جرأت وارد شدن به این محله ها را ندارد.

 

عدم تماس با اتباع سایر کشورهایی که در کشور میزبان اقامت داشته و ناشناس هستند.

 

عدم خروج از حداکثر شعاع تعیین شده در کشور میزبان.

 

 

 

مسائل ایمنی در هتل:

 

به محض ورود به هتل سعی کنید دربهای خروج اضطراری و محیط های امن را مرور و شناسایی کنید.

 

بعد از ورود به اتاق، حتماً درب را از داخل قفل نمایید.

 

هنگام استفاده از دستشویی و حمام اگر در اتاق تنها هستید، درب دستشویی را باز بگذارید.

 

در اغلب موارد، درون یخچال هتل پر از نوشیدنی است که در صورت مصرف، پول آن هنگام تحویل هتل، حساب می شود.

 

پس از خروج از اتاق درب آن را قفل نموده و کلید را به پذیرش تحویل دهید.

 

در صورتی که هتل دارای سونا و استخر مختلط بود، از رفتن به این مکان ها خودداری نمایید.

 

هنگام خروج از هتل، از جا گذاشتن اسناد و مدارک، پاسپورت، پول و جواهرات در اتاق خودداری نمایید و سعی کنید آنرا به صندوق امانت هتل تحویل داده رسید دریافت نمایید. (به یاد داشته باشید که خدمه هتل برای نظافت حتماً به اتاق شما سر خواهد زد.)

 

در صورتی که اسناد مهم علمی یا اداری به همراه دارید، هرگز آنرا از خود دور نکنید و اگر دارای طبقه بندی بود آنرا حتی به صندوق امانت هتل هم تحویل ندهید، چرا که ممکن است مورد بهره برداری قرار بگیرد.

 

از دعوت افراد خارجی به اتاق خود اجتناب نمایید.

 

 

 

 تخلیه تلفنی یا جاسوسی تلفنی:

 

هرگاه دو کشور یا دو گروه یا حتی دو طرز تفکر، طوری کنار هم قراربگیرندکه منافع آنها با هم تقابل داشته باشند بخصوص اینکه باهم در تخاصم باشند، می طلبد که جهت مقابله با همدیگر،اطلاعات و شناخت کافی از اهداف، مواضع، امکانات، توان علمی یاتسلیحاتی یا ... وبالاخره کوچکترین مسایل همدیگر داشته باشندتا در زمان لازم با برنامه ریزی بر اساس اطلاعات بدست آمده به اهداف خود برسند. کسب اطلاعات و اخبار حوزه تعریف،ازطرق مختلف آشکار و پنهان میباشد. یکی ازآسان ترین و کم خطرترین شیوه های طرف متخاصم برای کسب اطلاعات به صورت مخفیانه استفاده از ابزار فنی و مخابراتی مثل تلفن، فاکس،تلکس و اینترنت است و ساده ترین و کم هزینه ترین آن استفاده ازتلفن است. جمع آوری از طریق تلفن را جاسوسی تلفنی و به نوعی دیگر که همراه با فریب باشد تخلیه تلفنی می گویند.

 

از آنجا که گروهک های منافق و برخی عناصر خود فروخته همواره در پی کسب اطلاعات از مراکز دانشگاهی و فعالیت های علمی کشور هستند، جهت اطلاع جنابعالی برخی نکات بارز دربرخورد با این افراد ذکر می گردد.

 

زنگ تلفن همیشه زنگ خبر نیست، بلکه گاهی زنگ خطر است.

 

-هرگونه اطلاعات درون سازمانی که دانستن آن برای عموم جایز نیست، دارای ارزش است و نمی بایست فاش گردد.

 

-دادن اطلاعات به تماس گیرنده را موکول به تماس تلفنی خودتان کنید که ضمن اخذ شماره تلفن و چک کردن آن برقرار خواهید کرد.

 

-صرف اینکه طرف تماس، به شما یک شماره داد، دلیل صحت او نیست بلکه باید شماره داده شده را بررسی کنید.

 

-از دادن شماره تلفن های غیر عمومی به افراد ناشناس خودداری کنید.

 

-در صورتی که تماس گیرنده به موارد ضعف شما اشاره کند، یا در صورت ندادن اطلاعات تهدید به از دست دادن شغل یا گزارش به رده های بالاتر نماید، اعتنا نکنید.

 

-بعضی وقتها تماس گیرنده، اتفاق مدنظر را به صورتی تعریف می نماید تا مخاطب تحریک شده و اطلاعات جزئی تری بدهد.

 

-اگر فردی تماس گرفته و اطلاعات آشکاری راجع به موضوع دارد، دلیل صاحب نظر بودن او نیست، پس به او اعتماد نکنید.

 

جاسوس ها از علاقه نیروهای یک سازمان در جهت راه اندازی کار سازمان های دیگر استفاده کرده و در ساعات غیر اداری تماس گرفته، خود را مسوول سازمان دیگر معرفی می کنند، پس با سوال و جواب زیرکانه ادعای او را بررسی کنید.

 

اساس تخلیه تلفنی بر غفلت و فریب است، مواظب غفلت خود و فریبکاری دشمن باشید.

 

در ادامه برخی روش هایی که منافقین اخیراً از آنها در تماس با افراد نخبه و علمی کشور بهره برده اند، جهت بهره برداری اعلام می شود:

 

تماس گیرنده خود را با هویت فردی دیگر از مراکز علمی و پژوهشی یا ریاست جمهوری یا وزارت علوم معرفی می نماید. موضوع صحبت در محور برگزاری سمینار یا نشست علمی، ارائه مقاله، مصاحبه مطبوعاتی بوده و خواستار اطلاعات از مخاطب پیرامون افراد و پروژه های علمی و اداری می گردند.

 

مشخصات و شماره تماس افراد مختلف و اساتید و پژوهشگران مرتبط با علوم فوق الذکر را خواستار می گردند.

 

 -مشخصات و شماره تماس افراد مرتبط با صنایع نظامی و یا دانشجویان دوره دکتری یا کارشناسی ارشد نظامی، ---شاغل به تحصیل در محیط های وزارت علوم را درخواست می نمایند.

 

-مشخصات پروژه های مرتبط با پیشرفت های علمی و افراد فعال در آن را درخواست می نمایند.

 

 -فرد تماس گیرنده، نامه ای رسمی و جعلی به امضای مقامی مسوول می فرستد و خواستار ارسال اطلاعات خاص می شود

 

-همچنین برای دانشجویان، مخصوصا فارغ التحصیلان پیام هایی مبنی بر استخدام، درخواست شماره حساب و شماره کارت، ارسال مشخصات و ... ارسال می گردد. با این پیام ها اغفال نشویم.

 

در مکالمات تلفنی از بکار بردن اخبار و اطلاعات طبقه بندی شده خودداری فرمایید.

 

آیا میدانید تخلیه تلفنی، دقیق ترین و آسانترین شیوه جمع آوری دشمن است.